REGISTER |
Registernummer | 2.000.0477 |
INLEIDING |
| |
Objectaanduiding | NBM 28 (UTM 57)
|
Categorie/klasse | Interlokale tram
|
Soort object | Personenrijtuig
|
Type | opr2 - open rijtuig
NBM 27 - 29
|
Bouwjaar | 1902
|
Producent(en) | Metallurgique Nijvel Belgie |
Gebruiker(s) | Utrechtsche Tramweg-Maatschappij, 1907 Nederlandsche Centraalspoorweg-Maatschappij, 1919 OSM, 1927 NBM
|
Periode gebruik | 1902-1946
|
Regio gebruik | Provincie Utrecht (Tramweg Utrecht-Zeist)
|
BESCHRIJVING |
Functie | Reizigersvervoer in het zomerseizoen op een paardentramlijn, later elektrische tramlijn.
|
Vorm | Uiterlijke kenmerken: Open personenrijtuig op twee vaste assen. De rijtuigbak is kort en heeft aan beide uiteinden een open balkon. De banken zijn over de hele breedte geplaatst.
Het rijtuig is bruin geschilderd.
|
GESCHIEDENIS |
Geschiedenis | Dit zogenaamde 'open' paardentramrijtuig werd in 1902 in dienst gesteld op de tramlijn Utrecht-Zeist; bij de elektrificatie van deze lijn in 1909 verbouwd tot aanhangrijtuig voor de elektrische tram. |
ILLUSTRATIES |
Additioneel beeld 1 | Niet ingevoerd |
Additioneel beeld 2 | Niet ingevoerd |
MEER INFORMATIE |
Bronnen | A. Dijkers, De rijtuigen van de Nederlandse paarden- stoom- en motortramwegen, Leiden 2004
|
HUIDIGE EIGENDOM |
Soort eigendom | Museaal |
Naam organisatie | Tramweg Stichting
|
WAARDESTELLING |
Cultuurhistorische waarde |
Status | A
|
Motivatie | Personenrijtuig NBM 28 vertegenwoordigt een belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer, waarbij in het zomerseizoen zogenaamde open rijtuigen voor recreatieve doeleinden werden ingezet in zowel paardentrams als elektrische trams.
Het rijtuig vertegenwoordigt in die zin tevens een beeldbepalend type, waarvan tientallen exemplaren gedurende tientallen jaren dienst hebben gedaan in grote delen van Nederland.
|
Waardering door | Beoordelingscommissie Nationaal
Register Railmonumenten |
Authenticiteit |
Motivatie | De informatie over dit object is afkomstig uit het Nationaal Register Railmonumenten. Binnen dit register wordt (nog) niet structureel op authenticiteit beoordeeld.
|
Waardering door | Beoordelingscommissie Nationaal
Register Railmonumenten |