Nationaal Register Mobiel Erfgoed

NS 1202



REGISTER
Registernummer2.000.0453
INLEIDING
 
 Foto: Roel Hemkes
ObjectaanduidingNS 1202
Categorie/klasseHoofdspoor
Soort objectElektrische locomotief
TypeCo'Co'e - 1200 - Elektrische locomotief

1201 - 1225
Bouwjaar1951
Ontwerper(s)Elektr. installatie: Westinghouse Electrical Corp, (USA); mechanisch deel: Baldwin Locomotive Works (USA)
Producent(en)NV Werkspoor (mechanisch deel); fn 926; Heemaf NV (elektrische installatie)
Amsterdam / Hengelo
Nederland
Gebruiker(s)NV Nederlandse Spoorwegen
Periode gebruik1952-1998
Regio gebruikSpoorwegen in geheel Nederland
BESCHRIJVING
FunctieZware goederen- en reizigerstreinen
TechniekElektrisch
VormUiterlijke kenmerken: De loc heeft aan beide zijden hoogliggende cabines en een geprononceerde neus.
Het ontwerp is 'typisch Amerikaans'. In de USA reden vanaf de karen 1940 dergelijke locomotieven rond in een wat gestroomlijnder vorm. De NS-uitvoering werd vierkanter, onder meer vanwege de noodzaak van een bufferbalk en buffers (in de USA reed men met één centrale automatische koppeling in het midden).

Elektrische locomotief met zes elektro-motoren op zes assen in twee drie-assige draaistellen.
GESCHIEDENIS
GeschiedenisLocomotief NS 1202 kwam in 1952 in dienst en maakt deel uit van de roemruchte serie 1200, die dankzij de Marshallhulp kon worden aangeschaft.

De 1200-en zijn naar Amerikaans ontwerp (Baldwin / Westinghouse) gebouwd, en daarom uniek voor NS. In verband met hun ten opzichte van de serie 1100 grotere trekkracht reden zij voornamelijk de sneltreinen Zandvoort-Limburg v.v. en daarnaast vele D-treinen en (zware) goederentreinen.
Bij een herverdeling van materieel in 1995 ging de serie over naar het nieuwe NS Cargo, zodat de 1200-en alle in de goederendienst terecht kwamen. De Intercitydiensten werden door de nieuwe locomotieven van de serie 1600 overgenomen.

De 1202 werd in 1996 na het verlopen van de revisietermijn buiten dienst gesteld. De locomotief was al in 1989 aangewezen als museumlocomotief en op 23 mei 1997 maakte ze een rit naar het Spoorwegmuseum ter gelegenheid van de herdenking van de Marshallhulp van 50 jaar eerder. Het museum bracht de loc in 2008 weer in de donkerblauwe uitvoering terug. De locomotief is dienstvaardig.
ILLUSTRATIES
Additioneel beeld 1Niet ingevoerd
Additioneel beeld 2Niet ingevoerd
MEER INFORMATIE
BronnenH. Bouman, E-locs serie 1200, Uquilair 1998
HUIDIGE EIGENDOM
Soort eigendomMuseaal
Naam organisatieNederlands Spoorweg Museum
WAARDESTELLING
Cultuurhistorische waarde
StatusA
MotivatieDe elektrische locomotief NS 1202 representeert een belangrijke ontwikkeling in de Nederlandse railgeschiedenis, omdat de serie waarvan deze locomotief deel uitmaakt (NS 1201 - 1225, kortweg de 'serie 1200') kon worden aangeschaft dankzij de zogenaamde 'Marshallhulp', het met Amerikaans geld opgezette herstelplan voor het door de oorlog geteisterde West-Europa (criterium A1).

De elektrische locomotief 1202 representeert een beeldbepalende serie in de geschiedenis
van het Nederlandse railvervoer, te weten de serie NS 1201 - 1225, die gedurende vele tientallen jaren in alle delen van Nederland heeft gereden voor personen- en goederentreinen. (criterium A2) Enkele exemplaren doen zelfs nu nog dienst, zij het niet meer bij de NS.

Opm: Elektrische Locomotief NS 1202 voldoet, deel uitmakend van de serie NS 1201 - 1225, ook aan het criterium B2; ze is een attractief onderdeel van de collectie door de opvallende verschijningsvorm. De serie is gebouwd naar Amerikaans ontwerp en heeft de typerende kenmerken van Amerikaanse locomotieven uit de jaren 1940 en '50.

Er zijn meer exemplaren behouden van deze serie 1200, die in diverse uiterlijke verschijningsvormen (kleuren) heeft rondgereden. In de blauwe verschijningsvorm heeft deze serie het langst dienst gedaan en de meeste indruk gemaakt. Omdat de NS 1202 in deze verschijningsvorm wordt bewaard, wordt deze als het meest representatieve exemplaar beschouwd en kreeg daarom de A-status.

Zie ook de andere locomotieven van de serie 1200 die behouden bleven: NS 1201, 1211 (Regnr 132), 1218 (Regnr 771), ACTS 1251, 1252, 1254 en 1255.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Authenticiteit
MotivatieDe informatie over dit object is afkomstig uit het Nationaal Register Railmonumenten. Binnen dit register wordt (nog) niet structureel op authenticiteit beoordeeld.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
MCN - CIME
Sluiten en terug naar zoekresultaten NRME Home Mobiele Collectie Nederland