Nationaal Register Mobiel Erfgoed

Den Oudsten B95 / Connexxion 2153



REGISTER
Registernummer3.501.056
INLEIDING
 
 Foto: Alan E. Moore
ObjectaanduidingDen Oudsten B95 / Connexxion 2153
Categorie/klasseAutobussen
Soort objectDieselbus
TypeStreekbus

Serie

2152-2162 (onderdeel van grotere series)

Merk

Den Oudsten

Model

Den Oudsten B95DM580

Uitvoering (1)

Den Oudsten B95 Alliance Intercity

Bouwjaar1996
Ontwerper(s)Chassis: Den Oudsten
Motor: DAF
Carrosserie: Den Oudsten
Producent(en)Chassis: Den Oudsten (Woerden)
Motor: DAF (Eindhoven)
Carrosserie: Den Oudsten (Woerden)
Gebruiker(s)Midnet, Amersfoort. Vanaf 10 mei 1999: Connexxion, Hilversum

Periode gebruik

van 1996 tot en met 2008

Regio gebruikUtrecht, Gelderland
Opmerkingen inleidingKenteken: BF-DN-35
BESCHRIJVING
FunctiePersonenvervoer (streekvervoer)
TechniekMotor: 6-cylinder dieselmotor
Versnellingsbak: volautomatisch
Remsysteem: luchtdruk
Capaciteit: 44 zitplaatsen
BouwwijzeZelfdragende constructie; metalen framewerk met polyester beplating.
VormGrote streekbus met achterin geplaatste liggende motor, enkele instapdeur voor de vooras en dubbele uitstapdeur in het midden, voor de achteras. Carrosserie met hoekige en strakke vormen, met gebogen voorruit en met geplakte ruiten, volgens het toenmalige "Alliance" streekbusmodel van Den Oudsten. Zitplaatsen op twee rijen dubbele banken met stoffen bekleding; boven de wielkasten in dos-à;-dos opstelling.
Kleuren: oorspronkelijke Midnet-uitvoering: wit met gele en grijze onderzijde. Thans: groen/blauw, met geel dak en Connexxion-logo's in geel
GESCHIEDENIS
GeschiedenisAls opvolger van de sinds 1967 in productie zijnde standaard streekbus ontwikkelde Den Oudsten (na een eerdere, minder succesvolle poging in 1979 met de B7900) in 1988 op het nieuwe DAF SB220-chassis een nieuw streekbusmodel dat bekend zou worden als de B88. De SVA-museumbus 0-535 van de VSL is daar een voorbeeld van. Kort na de introductie van de B88 startte de ontwikkeling van een model dat zo mogelijk nog populairder zou worden en dat bekend zou worden onder de naam "Alliance". Als B89 kwamen de eerste Alliances in 1989 in dienst. Dit waren bussen waarbij nog gebruikt werd gemaakt van het eerdergenoemde DAF-chassis, type SB220. Vanaf 1991 kwam de Alliance echter ook beschikbaar als volledig integrale, zelfdragende bus. Daarbij was dus geen sprake meer van een apart chassis. De motoren die Den Oudsten gebruikte kwamen nog wel van DAF.

Den Oudsten produceerde twee hoofdvarianten van de Alliance: de hogevloer "Intercity" voor het streekvervoer en de lagevloer "City" voor stadsdiensten. Beide varianten werden al snel zeer populair. Bij heel veel streekvervoerders kwam de Alliance in dienst en ook stadsvervoerbedrijven zoals de HTM kochten forse aantallen Alliances. De later gebouwde gelede versie werd eveneens in zowel het streek- als het stadsvervoer populair. Daarnaast deed Den Oudsten ook goede zaken met de export van Alliances. Hoe belangrijk de Alliance werd beschouwd als Nederlandse autobus, bewijst het feit dat een Alliance, uitgevoerd in koninklijk donkerblauw, als Koninklijke Bus, compleet met AA-kenteken heeft dienstgedaan. Deze bus was vooral te zien bij de bezoeken van de Koninklijke familie aan diverse plaatsen op Koninginnedag en is thans nog te bewonderen in het DAF-museum in Eindhoven.

De Alliance was de eerste volledig integrale bus die Den Oudsten had gebouwd en tevens de laatste. Want ondanks de grote populariteit van dit type kon het Woerdense bedrijf in de veranderde wereld van grote internationale busbouwers en van aanbestedingen en concessies in het streekvervoer geen stand houden. In 2001 werd het bedrijf failliet verklaard en kwam er een einde aan één van de meest toonaangevende carrosseriebedrijven en busbouwers van Nederland. In het streekvervoer bleven de Alliances nog tot circa 2008 in bedrijf en daardoor waren ze bij vele bedrijven een tijd lang zeer beeldbepalend.

Dit alles was voor de SVA reden om een Alliance op te nemen in haar collectie. Dankzij de medewerking van streekvervoerder Connexxion werd dit eind 2008 mogelijk, toen de 2153 aan de SVA werd overgedragen. Deze bus was van het integrale type B95 en begon in 1996 zijn leven bij het bedrijf Midnet in Amersfoort. Dit bedrijf was in 1994 ontstaan door het samengaan van Centraal Nederland (CN) uit Zeist en de Verenigde Autobusdiensten (VAD) uit Apeldoorn, plus een deel van Westnederland (WN). Bij Midnet deed de 2153 vooral dienst vanuit de standplaats Amersfoort. Toen Midnet in 1999 samen met andere grote streekvervoerder opging in Connexxion kreeg de bus ook de nieuwe groen/gele huisstijl van het nieuwe bedrijf.
ILLUSTRATIES
Additioneel beeld 1
Foto: Busfoto.nl
Additioneel beeld 2Niet ingevoerd
MEER INFORMATIE
Informatie bij/viaStichting Veteraan Autobussen
Bronnen* M. Wallast:
- Autobussen in Nederland (Rijswijk, 1987)
- DAF ... van verleden tot heden ... (Hazerswoude, 1983)
- DAF trucks (Hazerswoude, 1990)
* A. Slager (red.): Den Oudsten 50 jaar (Woerden, 1976)
* P. van der Meer: De Streekbus, een reis door Nederland; van 1987 naar 2007 (Alkmaar, 2008)
* Stefan Veenenburg: De Den Oudsten Alliance (Den Haag, 2017)

Externe linksStichting Veteraan Autobussen
HUIDIGE EIGENDOM
Soort eigendomBehoudsorganisatie
Naam organisatieStichting Veteraan Autobussen (SVA)
WAARDESTELLING
Cultuurhistorische waarde
StatusA
MotivatieCulturele biografie

Historische context
In 1994 ging het oostelijk deel van Centraal Nederland (CN) uit Zeist samen met de Verenigde Autobusdiensten (VAD) uit Apeldoorn tot Midnet, met als zetel Amersfoort. Op zijn beurt ging dit bedrijf in 1999 met meerdere andere bedrijven op in Connexxion, met als zetel Hilversum.
Autobusbouwer Den Oudsten had van 1967 tot 1988 de standaard streekbus gebouwd, een termijn die mede zo lang was omdat de beoogde opvolger, de B7900, met uitzondering van leveringen aan Arnhem, niet van de grond kwam. De standaardbus werd opgevolgd door de B88, die op zijn beurt weer werd opgevolgd door de B89, die bekend zou worden onder de naam Alliance.

Type
De Alliance werd in twee hoofdvarianten geleverd: in streekbusuitvoering met hoge vloer (Alliance Intercity) en in stadsbusuitvoering met lage vloer (Alliance City). Beide varianten zijn ook als gelede bus gebouwd.
De Connexxion 2153 Alliance is een grote streekbus met instap voor de vooras, uitstap voor de achteras en liggende motor achterin. De zitplaatsen hadden een stoffen bekleding met een modern design waardoor de bus fris en modern oogde. Dit in tegenstelling tot zijn voorganger, de B88, die bij veel bedrijven erg sober oogde.
Aanvankelijk werd de B89 op het MB 230 of het SB 220 chassis van DAF gebouwd, maar later werd overgegaan op een integrale, zelfdragende bouwwijze. Daarbij werd de typeaanduiding B 95. De motoren bleven van DAF komen.
Er zijn van de Alliances vrij veel exemplaren gebouwd en het type is dan ook een tijd lang (mede) bepalend geweest voor het beeld van het streekvervoer. Ook in Den Haag hebben veel Alliances, in stadsuitvoering, dienst gedaan.

Object
De Connexxion 2153 deed vooral dienst vanuit Amersfoort en werd in 2008 buiten dienst gesteld.

Object als erfgoed
De Connexxion 2153 werd direct na zijn buitendienststelling overgedragen aan de SVA en draagt nog de kleuren van Connexxion. Er is zowel iets te zeggen voor het bewaren in Connexxion uitvoering als in Midnet uitvoering. Vooreerst zal die beslissing nog wel niet worden genomen en blijft het dus de Connexxion uitvoering. Die de bus ook het langst heeft gedragen.

Representatiewaarde

Schakelwaarde
De Alliances bezitten grote schakelwaarde omdat zij, ondanks het succes van het type, de laatste bussen waren die door de firma Den Oudsten werden gebouwd. De busbouwer slaagde er niet in het hoofd te bieden aan de toenemende internationale concurrentie en ging in 2001 failliet.

IJkwaarde
Er zijn vrij veel Alliances geweest en de Connexxion 2153 zou bezit daarmee zeker ijkwaarde.

Symboolwaarde
De Connexxion 2153 symboliseert de omslag van het denken in de autobuswereld. De bouw van een bus was tot dusver een voornamelijk technische aangelegenheid geweest. De aanduiding van een type bestond uit cijfers en letters waar de ingewijde technische gegevens uit kon afleiden. Dit veranderde met de komst van de Alliance. Het technische product kreeg een naam, aan het uiterlijk werd meer zorg besteed en het interieur maakte een frisse indruk. De bus had een odium van 'modern'.
Toch symboliseert de Alliance ook de teloorgang van een groot deel van de Nederlandse bus- en/of carrosseriebouwers door de concurrentie vanuit het buitenland waarbij veelal sprake is van veel grotere series en dus lagere prijzen. Er rest in Nederland nog slechts één firma die bussen bouwt.

Zeldzaamheid

Als (waarschijnlijk) enige overgebleven Alliance streekbus is de Connexxion 2153 zeer zeldzaam. Een bijzondere Alliance is de Koninklijke Bus met kenteken AA 87 die zich in het DAF museum in Eindhoven bevindt.

Staat van het object

Het object is presentabel en rijvaardig (stand 2011).

Ensemblewaarde

Niet van toepassing.

Presentatiepotentieel

Als op dit moment (2011) jongste museumbus scoort de Alliance Connexxion 2153 niet hoog als 'oude bus'. Maar naarmate de tijd vordert en het langer geleden zal zijn dat er door de eertijds gerenommeerde firma Den Oudsten gebouwde streekbussen dienst deden, zal zijn presentatiepotentieel belangrijk toenemen.

Cultuurhistorische waarde

De Alliance heeft het beeld van het streekvervoer lange tijd (mede) bepaald en hij representeert het laatste door een grote Nederlandse bouwer van (voornamelijk) streekbussen, Den Oudsten in Woerden, gebouwde type. Den Oudsten is lange tijd toonaangevend geweest in de bouw van streekbussen, maar het bedrijf kon onvoldoende het hoofd bieden aan de buitenlandse concurrentie. De waarde van de Alliance als bus op zich en als vertegenwoordiger van de laatste serie bussen van de eertijds zo bekende en toonaangevende firma Den Oudsten is daarmee groot.
Waardering doorCommissie
Opmerkingen
Authenticiteit
Status
Motivatie
Waardering doorCommissie
Opmerkingen
MCN - CIME
Sluiten en terug naar zoekresultaten NRME Home Mobiele Collectie Nederland