Nationaal Register Mobiel Erfgoed

Kromhout_TB5_-_Verheul_/_GVBA_157



REGISTER
Registernummer3.501.062
INLEIDING
 
 Foto: Carolien van de Wetering
ObjectaanduidingKromhout TB5 - Verheul / GVBA 157
Categorie/klasseAutobussen
Soort objectDieselbus
TypeStadsbus

Serie

126-157

Merk

Kromhout

Model

Kromhout TB5

Uitvoering (1)

Verheul

Bouwjaar1940
Ontwerper(s)Chassis: Kromhout
Carrosserie: Verheul
Producent(en)Chassis: Kromhout (Amsterdam)
Carrosserie: Verheul (Waddinxveen)
Gebruiker(s)Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam (GVB)

Periode gebruik

van 1945 tot en met 1958

Regio gebruikGemeente Amsterdam
Opmerkingen inleidingProvinciaal nummer: GZ-58300
Kenteken: NB-47-52

Toelichting bouwjaar: in 1940, tijdens het begin van de Tweede Wereldoorlog was de bus in aanbouw genomen bij Verheul, maar feitelijk werd de bouw pas in 1945 voltooid. In diverse officiële documenten staat als bouwjaar vermeld: 1940. Dat is hier dan ook aangehouden.
BESCHRIJVING
FunctiePersonenvervoer (stadsvervoer)
TechniekMotor: 5-cylinder dieselmotor.
Versnellingsbak: handgeschakeld.
Remsysteem: hydraulisch.
Capaciteit: 35 zitplaatsen.

De motor is een door Kromhout in licentie gebouwde Gardner, type LW. Van deze destijds toonaangevende Engelse motorenfabriek had Kromhout tot enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog de licentierechten.
BouwwijzeStalen chassis met aparte carrosserie, bestaande uit een metalen framewerk, met metalen beplating.
VormLicht gestroomlijnde grote stadsbus, met een enkele instapdeur voor de vooras en een dubbele uitstapdeur tussen de voor- en achteras. Zitplaatsen in het voorste gedeelte op langsbanken, met tegenover de uitstapdeur een klapbank (langsbank)en in het achterste gedeelte op dubbele dwarsbanken (boven de wielkast in dos-à;-dos opstelling).

Kleuren: lichtblauw met "Bentheimer-grijze" raampartij en dak en met smalle zwarte band onder de raamlijsten. Stadswapen van Amsterdam en wagenparknummer in gouden cijfers op de zijkanten en achterkant. Plaat met lijnletter of -nummer boven de voorruit en boven de nooddeur en een losse plaat met de routeaanduiding aan de zijkanten.
Opmerkingen beschrijvingOpmerkelijk is dat deze bus op de achteras geen dubbele wielen heeft, maar enkele (zgn. "enkellucht").
GESCHIEDENIS
Geschiedenis
[Samenvatting:] In de jaren dertig schakelde de gemeente Amsterdam voor haar autobussen over van benzinemotoren naar de in exploitatie goedkopere dieselmotoren. De vanaf 1937 door Verheul op Kromhoutchassis' gebouwde nieuwe bussen waren dan ook allemaal van een dieselmotor voorzien, eveneens van het fabricaat Kromhout. Van deze serie (genummerd 126-157) werden vier stuks pas na het einde van de Tweede Wereldoorlog afgeleverd. Hoewel bij het begin van de oorlog al in aanbouw bij Verheul, werd die bouw in overleg met de GTA zodanig "vertraagd" dat de bussen voor vordering door de Duitsers gespaard bleven.

Eén van die vier bussen was de 157, die van 1945 tot 1958 op vrijwel alle buslijnen in Amsterdam dienst deed. Daarna werd hij verbouwd tot storingswagen nummer 41, waarbij het interieur grotendeels verdween en er in de achterzijde een grote opening werd gemaakt, bedoeld voor het gemakkelijk in- en uitladen van wielen en dergelijke. In 1969 werd het voertuig, samen met de soortgelijke 40, overgenomen door de SVA, de Stichting Veteraan Autobussen. Bij de SVA leidde de bus een zwervend bestaan en tot een restauratie kwam het daarbij niet.

Eind 1974 ging de bus naar Amsterdam, waar het één van eerste voertuigen werd in de collectie van de MUSA, de Stichting Museum Streek- en Stadsautobussen Amsterdam. Ook bij de MUSA duurde het vele jaren voordat de financiële en andere omstandigheden een restauratie mogelijk maakten. Dat gebeurde in fasen, in de periode 1978-1985. In dat laatste jaren werd de "vrachtwagen" NB-47-52 eindelijk ook in juridische zin weer een echte bus!

Jarenlang was de 157 het pronkstuk in de MUSA-collectie. Toen na allerlei verwikkelingen en problemen rond het mobiele erfgoed in Amsterdam, de MUSA collectie uiteenviel, verhuisde de bus in maart 2005 voor korte tijd naar het "Grootmoederstijd en Motorenmuseum" in Nieuwe Niedorp en daarna werd het NOV in Ouwsterhaule zijn tijdelijke thuisbasis. Helaas kwam hij daar buiten te staan, wat uiteraard geen goed deed aan het voertuig. Eind 2013 werd overeenstemming bereikt met de eigenaren van de 157 en ging de bus over naar de SVA, de zelfde organisatie die hem in 1969 had verworven. De SVA werkt nu aan plannen voor het herstel en de conservering van deze unieke bus.


Lees volledige tekst
ILLUSTRATIES
Additioneel beeld 1
Seriegenoot 155 (situatie 1955). Foto: collectie Tom Mulder
Additioneel beeld 2
Openlucht Museum Arnhem, 1998. Foto: Wim Vink
MEER INFORMATIE
Informatie bij/viaStichting Veteraan Autobussen
Bronnen* M. Wallast: Autobussen in Nederland (Rijswijk, 1987)
* M. Wallast: De geschiedenis van Kromhout (Hazerswoude, 1982)
* P.H. Kiers: Het autobusbedrijf, de werk- en dienstauto's van de Gemeentetram Amsterdam 1905-1950 (Amsterdam 1994)
* H.J.A. Duparc: Het autobusbedrijf van de Gemeente Amsterdam (in tijdschrift Streek- en Stadsvervoer 1955, pag. 45)
* H.J.A. Duparc en J.W. Sluiter: Lijnen van gisteren (Leiden, 1975).
* F. v.d. Spek: Amsterdamse autobussen 1908-1960 (Klaaswaal, 1990),
* De Nederlandsche Tramwegen met hun Autotransportdiensten (Amsterdam, 1941): pag. 19.
* De Nederlandse streekvervoerbedrijven met hun tramwegen en autobusdiensten alsmede hun toerwagenbedrijven (Amsterdam, 1956): pag. 7.
* Beschrijving in "De Veteraanbus" (mededelingenblad van de SVA), nr. 175.
* "MUSA-nieuws" (mededelingenblad van de Stichting Museum Streek- en Stadsautobussen Amsterdam): extra nummer augustus 1983; nummer 38 (oktober 1985).
Externe linksStichting Veteraan Autobussen
HUIDIGE EIGENDOM
Soort eigendomBehoudsorganisatie
Naam organisatieStichting Veteraan Autobussen (SVA)
WAARDESTELLING
Cultuurhistorische waarde
StatusA
MotivatieCulturele biografie

Historische context
De ontwikkeling van de elektrische stadstram begon eerder dan die van de autobus en dus begonnen veel grotere steden rond 1900 met de aanleg van een tramnet. Dat wil zeggen, zij elektrificeerden doorgaans hun paardentramnet. In de twintiger jaren begon de autobus goed bruikbaar te worden en dit vervoermiddel was veel flexibeler en goedkoper dan de tram, vooral bij minder drukke lijnen. Zo ontstonden er steeds meer buslijnen. Bij die ontwikkeling past een bestelling van de Gemeentetram Amsterdam in 1936 voor 6 bussen van het type TB5 bij Kromhout, gevolgd door nabestellingen in 1937 en 1938. De carrosserie kwam van Verheul. In 1939 werd een nabestelling gedaan van 10 stuks, waarvan er 6 werden geleverd. Op verzoek van de directie van het vervoerbedrijf werd de levering van de overige vier stuks vanwege de inmiddels uitgebroken oorlog sterk vertraagd, zij werden pas in 1945 geleverd en waren toen zeer welkom. Voor nadere gegevens wordt verwezen naar de beschrijving in het Nationaal Register voor het Mobiele Erfgoed. Dat geldt ook voor onderstaande rubrieken.

Type
De GVBA 157 is van het type 'trambus', dus met de (enkele) instap voor de vooras. Dat was voor die tijd heel modern, doorgaans was de vooras helemaal vooraan geplaatst, waardoor de voordeur achter de vooras moest komen. Dan moest de chauffeur wat verder naar achteren zitten (bij zgn. 'neusbussen' -bussen met torpedofront- achter de motor), of de chauffeursplaats was moeilijker bereikbaar als die zich naast de motor bevond. Bij deze GVBA-serie zat de tweede bedrijfsdeur dichter bij de vooras dan bij de achteras.
Vóór die middendeurdeur waren langsbanken aangebracht en er achter dubbele dwarsbanken. Opvallend is dat de bus achter enkele banden heeft ('enkel lucht'). De bescheiden lengte van 9,45 m. (toen gebruikelijk) en de plaats van de motor boven de vooras maakten het kennelijk mogelijk op de achteras met enkele banden te volstaan. De capaciteit was 35 zit- en 26 staanplaatsen.

Object
Hoewel de GVBA 157 het hoogste nummer van zijn serie droeg werd de bus, samen met de 153, als eerste van de vier na-oorlogse exemplaren, in juli 1945, geleverd. De nieuwe bussen zullen op dat moment meer dan welkom zijn geweest want de oorlog had een zware tol van het wagenpark geëist. De bus heeft op vele lijnen dienst gedaan, vooral de drukkere. In 1958 werd de wagen tot storingswagen verbouwd waarbij een aflopende achtervloer werd aangebracht. De meeste banken verdwenen en maakten plaats voor bandenrekken en dergelijke. In 1969 eindigde zijn werkzame leven bij het GVBA.

Object als erfgoed
Het gebeurt niet vaak dat bussen, gerekend vanaf hun aflevering (en dat moet er in dit geval bij) 24 jaar oud worden. En zeker niet dat het ontwerp dan nog 10 jaren ouder is en van voor de oorlog dateert. De SVA greep dus de kans in 1969 om deze bijzondere bus voor het nageslacht te behouden. Via een werkgroep die zelfstandig werd kwam de bus bij de Musa (Stichting Museum Streek en Stadsautobussen Amsterdam) terecht. Doordat het die stichting slecht verging keerde de wagen in 2013 naar de SVA terug. Dat zijn twee verschillende eigenaren in 44 jaar, maar het aantal verblijfsplaatsen was enorm. Gemiddeld veranderde de bus elke twee jaar van verblijfsplaats, waaronder ook een aantal malen in de open lucht. Dat deed hem natuurlijk geen goed.
In deze reeks komen ook plaatsen voor waar aan de bus werd gewerkt. Zo werd de hellende vloer verwijderd en werden banken van hetzelfde type herplaatst. Een integrale opknapbeurt moet de bus weer presentabel maken.


Representatiewaarde

Schakelwaarde
De vormgeving van autobussen kent globaal vier perioden:
1. Aparte carrosserie-opbouw voor het vervoer van personen op een, soms aangepast, vrachtauto-onderstel, bijna altijd met voorbesturing (= torpedofront),
2. Overgang naar frontbesturing (met platte neus) met de enige of de voorste bedrijfsdeur achter de vooras, op meestal specifieke buschassis,
3. Overgang naar trambusmodel met de enige of de voorste bedrijfsdeur vóór de vooras, de motor staat nog voorin, ontwikkeling naar integratie van chassis en carrosserie
4. De motor komt onder de vloer te liggen tussen de assen of later staand of liggend achterin
De GVBA 157 bezit schakelwaarde binnen de derde periode. De instap is geheel naar voren gebracht, maar de motor staat nog voorin. Letterlijk tussen de instappende reizigers en de chauffeur, wat de doorgang voor de reizigers versmalt en bij eenmansbediening de betalingshandelingen bemoeilijkt. De komst van de (liggende) underfloor middenmotor zou dit probleem oplossen, weer later (soms) gevolgd door achterin geplaatste motoren.

IJkwaarde
Doordat er weinig uitvoeringen van vooroorlogse ontwerpen zijn overgebleven hebben de weinige bussen die er nog zijn ijkwaarde voor hun tijdgenoten.

Symboolwaarde
Het gaat te ver om te zeggen dat de GVBA 157 het verzet tegen de Duitsers symboliseert en ook dat hij de periode van opbouw representeert, maar iets van deze elementen zit er wel in.

Zeldzaamheid

Het object is als telg van een halverwege de dertiger jaren ontwikkeld type, behorende tot een in 1939 verleende opdracht en geleverd in 1945, uiterst zeldzaam. Er bestaat niet meer dan een tiental autobussen van voor de oorlog, of die tot een voor de oorlog ontworpen type behoren.

Staat van het object

De GVBA 157 is door zijn vele omzwervingen en somtijds verblijf in de buitenlucht dringend aan restauratie toe. Hiertoe is een actie gestart. Stand: 2014.

Ensemblewaarde

Niet van toepassing.

Presentatiepotentieel

Hoewel de uiterlijke vorm al dicht bij de soort van uitvoering komt die wij nog kennen is de vormgeving duidelijk gedateerd. Vooral de grille in het front, die de radiator aan het zicht onttrekt,valt op en het ontbreken van lijn- en bestemmingsfilmkasten. Daarmee heeft de GVBA 157 een hoog presentatiepotentieel.

Cultuur-historische waarde

Het aanwezige bestand aan bussen telt niet meer dan een tiental exemplaren die van voor de oorlog dateren. Hoewel de GVBA 157 pas na de oorlog is geleverd mag hij, omdat hij tot een bestelling van voor de oorlog behoort, tot de vooroorlogse bussen worden gerekend. Zijn ouderdom en zijn levensloop (een 'draagtijd' van 5 jaar) maken hem zeer interessant. Daarbij is hij een schakel in de ontwikkeling van de bussen: de instap bevindt zich al voor de vooras, maar de motor staat nog voorin. De GVBA 157 heeft daarmee een grote cultuur-historische waarde, wat leidt tot: status A.
Waardering doorCommissie
Opmerkingen
Authenticiteit
Status
Motivatie
Waardering doorCommissie
Opmerkingen
MCN - CIME
Sluiten en terug naar zoekresultaten NRME Home Mobiele Collectie Nederland