Nationaal Register Railmonumenten



NS 99010 Ucs (910 5 446 Ucs-y)

INLEIDING
 
Nico Lollinga
ObjectaanduidingNS 99010 Ucs (910 5 446 Ucs-y)
Categorie/klasseHoofdspoor
Soort objectGoederenwagen
TypeUcs
99000-99099
Bouwjaar1958
Ontwerper(s)Werkspoor/Interconsult AB
Producent(en)Werkspoor/Interconsult AB
Amsterdam/Malmo
Nederland/Zweden
Gebruiker(s)N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS)
Railion Nederland N.V.
Periode oorspronkelijk gebruik1958-2004
Regio oorspronkelijk gebruikNederland
Geschiedenis28-10-1958 Ucs nr: 99010
xx-02-1967 nr:21 84 912 1 012-4
19-02-1970 nr: 21 84 092 0 111-6
gebruikt door Silenka, Hoogezand
xx-01-1972 nr: 21 84 910 5 446-4
Opmerkingen inleiding
BESCHRIJVING OBJECT
FunctieHet onder hoge druk in vloeibare vorm transporteren van fijnkorrelige stoffen, zoals bauxiet, cement, dolomiet en fijngemalen of gegranuleerd fosfaat, graan, gebluste kalk, gemalen kalk, meel, soda, suiker, zand, zout e.d.
Techniek
Bouwwijze
VormUiterlijke kenmerken: Twee grote bijna ronde silo's met in het midden een bordes om bij de vulopeningen te komen.

: Het principe van de druksilowagens berust op het vloeiend maken van de inhoud van de silo's d.m.v. samengeperste lucht, met het doel de inhoud onder de invloed van de boven in de silo's ontstane
luchtdruk en door toevoer van lucht in de afvoer-leiding, via de hoofdafsluiter naar buiten te kunnen afvoeren.
De wijze van het vloeiend maken van de silo-inhoud en die van het afvoeren is in dit geval het systeem Interconsult.

De hoeveelheid lucht per uur en de luchtdruk waamede in de verschillende gevallen moet worden gewerkt, kunnen vrij sterk verschillen.
Dit brengt met zich mede, dat voor elk te vervoeren stof eerst de meest geschikte hoeveelheid lucht en de luchtdruk moet worden
bepaald.
De wagon zijn voorzien van een luchtdrukrem met een "Oerlikon" tripleklep, een lastwisselkast met standen leeg-beladen en een G-wagon voorzien van een handrem, met een geremd gewicht van 26,8 ton.
Wagon is geschikt voor S-vervoer.
Opmerkingen beschrijving
WAARDERING OBJECT
Cultuurhistorische waarde
StatusA
MotivatieGoederenwagen NS 99010 representeert een belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer, te weten het transporteren van fijnkorrelige stoffen onder hoge druk met druksilowagens (ook "Bollenwagens" genoemd), dat eind jaren 1950 werd ge´ntroduceerd. Het principe van de druksilowagen berust op het vloeiend maken van de inhoud van de silo's d.m.v. samengeperste lucht.

Goederenwagen NS 99010 representeert bovendien een beeldbepalend type in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer; er hebben zo'n 100 exemplaren gedurende vele tientallen jaren in grote delen van Nederland dienst gedaan; het is van de druksilowagens de oudst bewaard gebleven representant (bouwjaar 1958).

Opmerking: Er zijn in Nederland meer druksilowagens bewaard gebleven, onder andere bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij, de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij en Het Spoorwegmuseum. Zie onder andere de registernummers 058, 141 en 424.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Opmerkingen
Authenticiteit
Status
MotivatieDe informatie over dit object is afkomstig uit het Nationaal Register Railmonumenten. Binnen dit register wordt (nog) niet structureel op authenticiteit beoordeeld.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Opmerkingen
HUIDIGE EIGENDOM
Eigenaar/beheerderMuseum/instelling
CollectieStichting De Locomotor
Opmerkingen eigendom
ILLUSTRATIES
Historische toestandIngevoerd
        Creditsfoto collectie Philotrain/PF
StreeftoestandIngevoerd
        Creditsfoto collectie Philotrain/PF
Opmerkingen illustraties
INFORMATIE OBJECT
Registernummer2.000.0783
Meer informatie bij/viaNationale Museummaterieel Database: www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1611&lan=nl

www.locomotor.nl
Opmerkingen informatieStichting De Locomotor