Nationaal Register Railmonumenten



SKL 75 - Diema 4119

INLEIDING
 
ObjectaanduidingSKL 75 - Diema 4119
Categorie/klasseIndustriespoor
Soort objectDiesellocomotief
TypeBdm - DFL 60/1.2
Bouwjaar1978
Ontwerper(s)Diema, fabrnr 4119
Producent(en)Diema
Diepholz
Duitsland
Gebruiker(s)Steenfabriek De Nijvereid te Azewijn en Steenfabriek De Vlijt te Winterswijk
Periode oorspronkelijk gebruik1978-2003
Regio oorspronkelijk gebruikGelderland
Achterhoek
GeschiedenisIn 1978 als laatste nieuwe motorlocomotief voor een Nederlandse Steenfabriek aangeschaft en dienst gedaan tot begin van de 21e eeuw.
Opmerkingen inleidingHet object staat bij collectiehouder bekend als "Motorlocomotief 75"

In de collectie van het Nationaal Smalspoormuseum bevinden zich de kipwagens 701 t/m 710 nummering Collectiehouder; regnr 787), waarmee deze locomotief samen bij Steenfabriek De Nijverheid heeft dienst gedaan. Locomotief vormt daarmee een ensemble.

Staat op de voorpagina van het beroemde boek "Smalspoor in Nederland" van Henk Sluijters van begin jaren 1980, dat het eerste boekje was dat specifiek gewijd was aan het industrieel smalspoor in ons land.
BESCHRIJVING OBJECT
FunctieTrekken van kipkarrentreinen vanuit de kleiput naar de fabriek
Techniekdieselhydraulisch
Bouwwijze
VormUiterlijke kenmerken: Geel, modern uiterlijk, rijkelijk voorzien van hoorns en zwaailichten.
: 4 cilinder dieselmotor die via een hydraulische versnellingsbak de beide assen aandrijft.
Opmerkingen beschrijving
WAARDERING OBJECT
Cultuurhistorische waarde
StatusC
MotivatieMotorlocomotief Diema fab.nr. 4119 is van cultuurhistorische waarde en past in de collectie van het Nationaal Smalspoor Museum.

Opmerking:
Collectiehouder stelt een A-status voor. Dit is de modernste smalspoorlocomotief in Nederland, die in de steenfabricage is gebruikt en bovendien de laatste in Nederland, die aan een steenfabriek geleverd is.
Commissie stelt hier tegenover dat als 'modernste smalspoorlocomotief in Nederland' al in het NR-RailMon is opgenomen locomotief Orenstein & Koppel fab.nr. 26541 onder registernummer 353. Eveneens uit de collectie van het Nationaal Smalspoor Museum.
Hoewel relatief jong, is de machine ook beslist niet modern te noemen, noch qua techniek, noch qua vormgeving. De hydrostatische aandrijving werd al sinds eind jaren vijftig toegepast en de vormgeving typeert de DIEMA locomotieven vanaf 1958. Het vasthouden aan de klassieke locomotievenbouw was kenmerkend voor de Diepholzer Maschinenfabrik (DIEMA) en leidde uiteindelijk tot de ondergang van het bedrijf.
De locomotief is ook niet de laatst aan een steenfabriek geleverde locomotief. In 1979, een jaar later dan de onderhavige locomotief, is een identiek exemplaar geleverd aan Steenfabriek Timmermans in Elst (U). In 2006 is nog een nieuwe, door een lokale constructeur gebouwde diesellocomotief geleverd aan steenfabriek Biezenveld in Kerkdriel (nog steeds een commercieel producerende steenfabriek, met een zeer kort klei-aanvoerlijntje en een lijntje naar de droogrekken.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Opmerkingen
Authenticiteit
Status
MotivatieDe informatie over dit object is afkomstig uit het Nationaal Register Railmonumenten. Binnen dit register wordt (nog) niet structureel op authenticiteit beoordeeld.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Opmerkingen
HUIDIGE EIGENDOM
Eigenaar/beheerderMuseum/instelling
CollectieStoomtrein Katwijk Leiden
Opmerkingen eigendom
ILLUSTRATIES
Historische toestandNiet ingevoerd
StreeftoestandNiet ingevoerd
Opmerkingen illustraties
INFORMATIE OBJECT
Registernummer2.000.0794
Meer informatie bij/viaNationale Museummaterieel Database: www.nmld.nl/index.php?page=object&id=2537&lan=nl

www.smalspoormuseum.nl/Materieel/Motorlocs/mloc75.htm

www.smalspoormuseum.nl
Opmerkingen informatie