Nationaal Register Mobiel Erfgoed

Botter BU33



REGISTER
Registernummer1.001.1702
INLEIDING
 
 BU33
ObjectaanduidingBotter BU33
Categorie/klassevisserij
Soort objectVisserijschip Zuiderzee
TypeBotter
Bouwjaar1904
Ontwerper(s)Kok, Huizen.
Producent(en)Kok, Huizen.
In 1859 startten Boelen en Boissevain uit Amsterdam, vijf jaar na de opening van de haven van Huizen, een scheepswerf. Deze werf kwam al gauw stil te liggen en werd in 1868 overgenomen door Jacob Schaap. het bedrijf was geheel op de visserij gericht. In 1882 werd een tweede werf geopend, de firma Lindenboom en Kooy. In 1916 werd dit bedrijf overgenomen door Joost Kok. De gebroeders Schaap, die naast de scheepswerf ook een ansjoviszouterij, een rokerij, eenmandenmakerij en een scheepssmederij hadden, stootten in 1924 de werf af. Het bedrijf Kok ging in 1929 over van vader Joost op zoon Janus. De werf ging zich na de afsluiting van de Zuiderzee steeds meer specialiseren op het bouwen van jachten, het restaureren en tot jacht verbouwen van oude botters
Gebruiker(s)1904-1921 fa. gebroeders Boor- J. Westland, visserij, Huizen (HZ98)
1921-1938 Jacob Vermeer, visserij, Spakenburg (BU153)
1938-1962 Piet Vermeer, visserij, Spakenburg (BU153)
1962-1964 Hendrik Heijnen, visserij, Spakenburg (BU33)
1965-1967 Oosterveen en Kaff, recreatie, Amsterdam (BU33)
1967-1971 Jannik en van Heek, recreatie, Twente (BU33)
1971-1987 Frans Brokx, recreatie, Waspik (BU33)
1987-2018 Piet van Helden, recreatie, Utrecht (BU33)
2018 Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg, in stand houden originele botter (BU33)

Periode gebruik

van 1904 tot en met 1965

Regio gebruikZuiderzee en later IJsselmeer
BESCHRIJVING
FunctieVisserijschip t.b.v. Zuiderzeevisserij
TechniekOorspronkelijk zeilschip met gaffeltuig, later DAF 575 scheepsmotor 80PK
BouwwijzeKarveel, eiken op eiken.
VormBotter, platbodem.
Opmerkingen beschrijvingMaten en merken:
lengte: 13,65 m
breedte 4,4 m,
diepgang 1 meter
Dek hoogte boven water circa 2 meter
Zeil materiaal katoen halfom doek
Oppervlakte circa 90m2

Ingeschreven met nummer 155 in het Register Varend Erfgoed Nederland
GESCHIEDENIS
Geschiedenis
[Samenvatting:] De komst van de afsluitdijk en later de Flevopolders betekende de doodsteek voor de visserij voor de meeste vissersdorpen; de Zuiderzee was niet meer. Veel vissers hebben uiteindelijk hun heil gezocht op de wal door te gaan werken in de fabriek of ambulante handel. Zo ook in Spakenburg. Diezelfde afsluitdijk en polders hebben er voor gezorgd dat de visserijschepen min of meer in een “tijdcapsule” zijn geplaatst en de visserij in betreffende vissersdorpen zich niet heeft doorontwikkeld met inzet van modernere schepen. Urk vormt een uitzondering hierop, daar leeft de visserij nog steeds en bevaren moderne kotters de Noordzee en de Wadden.
Spakenburg had als vissersdorp op het hoogtepunt van de visserij een bottervloot van 209 botters, hiervan zijn de meeste inmiddels verdwenen. Met name in de jaren 60 en 70 zijn veel schepen afgeschreven door ze buiten de haven af te zinken op het “botterkerkhof”. Bij stevige zuidwesterstormen is de waterstand laag in de randmeren rond Spakenburg en zijn de trieste restanten uit vervlogen tijden nog te bewonderen.


Lees volledige tekst
Opmerkingen geschiedenisOm verder uitvaren en verdwijnen van deze historische schepen een halt toe te roepen en om deze kroonjuwelen van Spakenburg levend te krijgen bij het grotere publiek van Spakenburg en omgeving is in 2017 Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg opgericht. Deze stichting heeft inmiddels weten te voorkomen dat twee botters, de HK10 en de BU33 definitief de haven van Spakenburg zouden uitvaren.Deze stichting heeft als doel om de haven van Spakenburg, gevuld met historische vissersschepen, in haar levendigheid en ongeschondenheid te behouden voor de toekomst. De stichting zet beide schepen in om vrijwilligers op te leiden tot schippers, het ambacht rond onderhoud te leren, te varen met kinderen vanuit basis- en voortgezet onderwijs om ook de jeugd bekend en enthousiast te krijgen voor botters en de visserij waar de schepen voor gebouwd zijn. Ook zullen de schepen ingezet worden om schippers op te leiden om wedstrijden te kunnen zeilen, zodat de schepen ook ingezet kunnen worden voor bekende zeilwedstrijden.
ILLUSTRATIES
Additioneel beeld 1
BU33 in de haven van Spakenburg, achtergrond de Botterwerf
Additioneel beeld 2Niet ingevoerd
Opmerkingen illustratiesFoto's beschikbaar gesteld door eigenaar
MEER INFORMATIE
Informatie bij/viaStichting Behoud Museumhaven Spakenburg
Beethovenlaan 12
3752WD Bunschoten-Spakenburg
secretaris@museumhavenspakenburg.nl
Externe linkshttps://www.museumhavenspakenburg.nl/nl/

http://rven.info/schip.aspx?=155
HUIDIGE EIGENDOM
Soort eigendomParticulier
Naam organisatieStichting Behoud Museumhaven Spakenburg
Opmerkingen eigendomStichting Behoud Museumhaven Spakenburg
Beethovenlaan 12
3752WD Bunschoten-Spakenburg
WAARDESTELLING
Cultuurhistorische waarde
Status
Motivatie
Waardering doorCommissie
Opmerkingen
Authenticiteit
Status
Motivatie
Waardering doorCommissie
Opmerkingen
MCN - CIME
Sluiten en terug naar zoekresultaten NRME Home Mobiele Collectie Nederland