|
REGISTER | Registernummer | 1.001.3216 | INLEIDING | |  | | HUGO GROTIUS zomer 2019 | Objectaanduiding | Hugo Grotius | Categorie/klasse | vrachtvaart | Soort object | binnenvaartschip | Type | Rhijnklipper, volgens tekening. Huidige omschrijving stevenklipper | Bouwjaar | 1883 | Ontwerper(s) | Onbekend | Producent(en) | Werf Rijkée & Co te Rotterdam (Charlois) | Gebruiker(s) | 1883-1890 , Wilhelm Klarenaar uit Millingen, schipper en eigenaar
1890-1898, N.Kok uit Millingen, schipper, A.J. v. Schaik uit R'dam, eigenaar
1898-1925, J.Burgers uit Millingen, schipper, J.A.H v.Schaik uit R'dam, eigenaar
Scheepsnaam: WILHELMINA
1925-1927, H.v.Strien, schipper, Jean Körver, eigenaar
1928-1953, P.C.Vree Sr Amsterdam, schipper/eigenaar
1953-1963, P.C.Vree Jr. Amsterdam, schipper/eigenaar
Scheepsnaam IRENE
1963-1970, Bos Genemuiden, schipper/eigenaar
Scheepsnaam RIVAL
1970-1999, W. Kelder Rotterdam, schipper/eigenaar
HUGO GROTIUS
1999 – Heden, Bart Vermeer, schipper. Beheer Stichting tot behoud van de stevenklipper HUGO GROTIUS
| Periode gebruik | van 1883 tot en met 1997 | Regio gebruik | De Hugo Grotius heeft altijd onder Nederlandse vlag gevaren, met name tussen Rotterdam, Amsterdam, Millingen, Duisburg, Antwerpen en Twente. | Opmerkingen inleiding | Het schip onderging in de loop der jaren een reeks van aanpassingen, zoals de verwijdering van de tuigage, verplaatsen van de schotten, een stalen roef achterop, verhoging van de den, plaatsen van een voorroefje en verlenging met 6 meter. Inmiddels heeft het casco weer het silhouet van 1883. Voorlopig bestaat de houten midden roef uit een stalen voorbeeld (overblijfsel van de verhoogde den) tot er financiële middelen zijn om de oorspronkelijke roef te reconstrueren. | BESCHRIJVING | Functie | 1883 - 1903 z.s
1903 - 1973 sl.s
1973 - 1999 m.v.s. 1999 - heden m.s
| Techniek | Zeilend rijnschip; anderhalf master/riviertuig met 5 zeilen (1883-1903). In 1970 werd een hoofdmotor en een boegschroef geplaatst in het, op dat moment, onder de naam ‘Rival’, varende sleepschip. In 1983 is de Rival met 6 meter gelast verlengd. In 1997, na de zeer lange actieve vrachtvaartperiode, wordt de ‘Rival’, wegens ziekte van de schipper, aangemeld voor de sloopregeling. | Bouwwijze | geklonken | Vorm | Vroegste vorm van binnenvaart klipperschip. Kenmerkend zijn de geklonken doossteven en de grote houten "midden" roef op ongeveer 1/3 van achter. | Opmerkingen beschrijving | Maten en merken
lengte 43,75 m
breedte 7,18 m
diepgang 2,31 m (geladen)
hoogte boven water ca 24 m
zeil materiaal nog niet bekend
oppervlakte 400 m2 zonder breefok van ca 100m2
brandmerk 3137 B Rott 1928
scheepsnummer 02303137
S.I.certificaat n.v.t
CVO gekeurd
meetbrief n.v.t
| GESCHIEDENIS | Geschiedenis | [Samenvatting:] Door de economische en politieke ontwikkeling van Duitsland nà 1871 en de groei van de Rotterdamse haven, groeit en moderniseert de scheepvaart op de Rijn in een ongekend tempo. De industrialisatie van het Roergebied roept de vraag in het leven naar grotere schepen die geschikt zijn voor het vervoer van massagoed als kolen, ertsen, staal en graan. Houten schepen, die te kwetsbaar zijn voor deze ‘ruwe’ ladingsoorten en moeilijk in veel grotere afmetingen gebouwd kunnen worden, worden vervangen door ijzeren en later stalen schepen en scheepsbouwers langs de Rijn ontwikkelen hiervoor nieuwe scheepstypen. Een daarvan is de stevenklipper, een aantal daarvan behoort tot de grootste zeilende binnenvaartschepen. Lees volledige tekstDe stevenklipper Hugo Grotius is in 1883 gebouwd bij scheepswerf Rijkée in Rotterdam-Charlois in opdracht van Wilhelm Oscar Klarenaar, schipper uit Millingen aan de Rijn. Hij liet het schip bouwen in een periode van bloei en industriële ontwikkelingen met name in West-Europa. De Hugo Grotius werd ingezet voor het transport van grondstoffen, halffabricaten en eindproducten. Samenvatting | Opmerkingen geschiedenis | De Hugo Grotius heeft altijd onder Nederlandse vlag gevaren, voornamelijk tussen de centra Rotterdam, Amsterdam, Millingen, Duisburg, Duisburg, Antwerpen en Twente. Het schip moet een bekende verschijning zijn geweest langs de steden en dorpen aan de Lek en de Rijn, zoals bij Wijk bij Duurstede, Culemborg, Vreeswijk en Arnhem. In de beginjaren als imposante tweemaster onder zeil, later als sleepschip en uiteindelijk als zelfstandig varend motorvrachtschip. | BETEKENIS VOOR NEDERLANDSE MOBILITEITSGESCHIEDENIS | | Behoud door gebruik
Dit heeft in datzelfde jaar geleid tot de oprichting van de “Stichting tot behoud van de stevenklipper “Hugo Grotius”, die inmiddels in Arnhem is gevestigd.
De Hugo Grotius is een uniek schip dat als varend erfgoed een belangrijke historische ontwikkeling vertegenwoordigt. Na restauratie zal dit schip de enige zeilende stevenklipper zijn die Nederland nog heeft, opnieuw in de vaart als opleidingsschip voor jongeren. | ILLUSTRATIES | Additioneel beeld 1 |  HUGO GROTIUS Arnhem | Additioneel beeld 2 |  HUGO GROTIUS tuigplan | Opmerkingen illustraties | Foto's ontvangen eigenaar Hugo Grotius | MEER INFORMATIE | Informatie bij/via | post@hugogrotius.nl | Externe links | https://hugogrotius.nl/
https://rven.info/schip.aspx?=1231 | Opmerkingen informatie | Register Varend Erfgoed Nederland, nr. 1231 | HUIDIGE EIGENDOM | Soort eigendom | Collectie bedrijf of instelling | Naam organisatie | Hugo Grotius Arnhem Opleidingsschip voor jongeren | Opmerkingen eigendom | Postadres: Velperplein 12-22
6811 AG Arnhem
KvK: 29050088
IBAN: NL 32 RABO 0325 3683 25
BSN/RSIN: 8072 94597
| WAARDESTELLING | Cultuurhistorische waarde | Status | | Motivatie | | Waardering door | Commissie | Opmerkingen | | Authenticiteit | Status | | Motivatie | | Waardering door | Commissie | Opmerkingen | |
|
|