Nationaal Register Railmonumenten



RETM 1

INLEIDING
 
Foto: Raymond Naber
ObjectaanduidingRETM 1
Categorie/klasseLokale tram
Soort objectElektrisch motorrijtuig
Typeemr2 - Tweeramer
1 - 20
Bouwjaar1905
Ontwerper(s)
Producent(en)Metallurgique
Nijvel
Belgie
Gebruiker(s)Rotterdamsche Elektrische Tramwegmaatschappij (RETM)
Periode oorspronkelijk gebruik1905 - ????
Regio oorspronkelijk gebruikRotterdam
GeschiedenisHistorische context
Net als de andere Nederlandse steden ondervond Rotterdam in de tweede helft van de 19e eeuw de gevolgen van de Industriële Revolutie. De eerste stadsuitbreidingen buiten de vestingwerken vonden plaats en ook op Zuid ontstond de eerste stedelijke bebouwing. Toch bleven de afstanden nog goed beloopbaar, alleen de gegoede burgerij liet zich per tram vervoeren.
Verdere uitbreiding stond echter voor de deur en na Haarlem, Amsterdam en Den Haag kreeg ook Rotterdam z'n elektrische tram. Voor de aanleg van de elektrische lijnen werd een nieuwe maatschappij opgericht: de Rotterdamsche Elektrische Tramwegmaatschappij (RETM).
De eerste elektrische lijn liep tussen Kralingen (Honingerdijk) en de Westerlaan (Park) via het Beursplein, stadsdelen waar vooral de gegoede burgerij woonde of werkte. In 1905 werd de lijn officieel in gebruik genomen.
Gaandeweg werden alle paardentramlijnen geëlektrificeerd en werden nieuwe elektrische lijnen aangelegd, ook naar de nieuwe wijken in het noorden en westen van de stad.

Het type: Tweeramers
De eerste twintig motorwagens werden gebouwd in België, maar ze leken sprekend op de "tweeramers" die in deze beginperiode ook in andere steden (Amsterdam, Den Haag, Utrecht) reden: blauw geschilderde trams met blanke, teakhouten panelen en twee grote zijruiten met gebogen bovenkant. Deze trams hadden voor en achter ronde open balkons, waar trambestuurder en eventuele passagiers onbeschut in de open lucht stonden. Later werden de balkons gesloten en met glas afgeschermd.
Opmerkingen inleiding
BESCHRIJVING OBJECT
FunctieReizigersvervoer
TechniekTwee elektromotoren via bovenleiding
Bouwwijze
VormUiterlijke kenmerken: Tramrijtuig op twee vaste assen. De rijtuigbak heeft aan weerszijden twee opvallend grote en aan de bovenzijde gebogen ramen. Aan beide zijden een open balkon met stuurstanden. Op het dak bevindt zich een beugel voor de stroomafname.
De tram is blauw en grijs geschilderd met blank gelakte zijpanelen en veel Jugendstil motieven.
Opmerkingen beschrijving
WAARDERING OBJECT
Cultuurhistorische waarde
StatusA
MotivatieElektrisch motorrijtuig RET 1 is de oudste representant van een belangrijke ontwikkeling in het Nederlandse railvervoer, namelijk de opkomst van de elektrische tram in de stad Rotterdam.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Opmerkingen
Authenticiteit
Status
MotivatieDe informatie over dit object is afkomstig uit het Nationaal Register Railmonumenten. Binnen dit register wordt (nog) niet structureel op authenticiteit beoordeeld.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Opmerkingen
HUIDIGE EIGENDOM
Eigenaar/beheerderMuseum/instelling
CollectieStichting ROMEO
Opmerkingen eigendom
ILLUSTRATIES
Historische toestandNiet ingevoerd
StreeftoestandNiet ingevoerd
Opmerkingen illustraties
INFORMATIE OBJECT
Registernummer2.000.0521
Meer informatie bij/viawww.stichtingromeo.nl

www.stichtingromeo.nl/cms/index.php?page=1905_-_1927

www.nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdamse_tram
Opmerkingen informatie