INLEIDING |
|  Foto: Raymond Naber |
Objectaanduiding | RETM 1 |
Categorie/klasse | Lokale tram |
Soort object | Elektrisch motorrijtuig |
Type | emr2 - Tweeramer 1 - 20 |
Bouwjaar | 1905 |
Ontwerper(s) | |
Producent(en) | Metallurgique Nijvel Belgie |
Gebruiker(s) | Rotterdamsche Elektrische Tramwegmaatschappij (RETM) |
Periode oorspronkelijk gebruik | 1905 - ???? |
Regio oorspronkelijk gebruik | Rotterdam |
Geschiedenis | Historische context
Net als de andere Nederlandse steden ondervond Rotterdam in de tweede helft van de 19e eeuw de gevolgen van de Industriële Revolutie. De eerste stadsuitbreidingen buiten de vestingwerken vonden plaats en ook op Zuid ontstond de eerste stedelijke bebouwing. Toch bleven de afstanden nog goed beloopbaar, alleen de gegoede burgerij liet zich per tram vervoeren.
Verdere uitbreiding stond echter voor de deur en na Haarlem, Amsterdam en Den Haag kreeg ook Rotterdam z'n elektrische tram. Voor de aanleg van de elektrische lijnen werd een nieuwe maatschappij opgericht: de Rotterdamsche Elektrische Tramwegmaatschappij (RETM).
De eerste elektrische lijn liep tussen Kralingen (Honingerdijk) en de Westerlaan (Park) via het Beursplein, stadsdelen waar vooral de gegoede burgerij woonde of werkte. In 1905 werd de lijn officieel in gebruik genomen.
Gaandeweg werden alle paardentramlijnen geëlektrificeerd en werden nieuwe elektrische lijnen aangelegd, ook naar de nieuwe wijken in het noorden en westen van de stad.
Het type: Tweeramers
De eerste twintig motorwagens werden gebouwd in België, maar ze leken sprekend op de "tweeramers" die in deze beginperiode ook in andere steden (Amsterdam, Den Haag, Utrecht) reden: blauw geschilderde trams met blanke, teakhouten panelen en twee grote zijruiten met gebogen bovenkant. Deze trams hadden voor en achter ronde open balkons, waar trambestuurder en eventuele passagiers onbeschut in de open lucht stonden. Later werden de balkons gesloten en met glas afgeschermd. |
Opmerkingen inleiding | |
BESCHRIJVING OBJECT |
Functie | Reizigersvervoer |
Techniek | Twee elektromotoren via bovenleiding |
Bouwwijze | |
Vorm | Uiterlijke kenmerken: Tramrijtuig op twee vaste assen. De rijtuigbak heeft aan weerszijden twee opvallend grote en aan de bovenzijde gebogen ramen. Aan beide zijden een open balkon met stuurstanden. Op het dak bevindt zich een beugel voor de stroomafname.
De tram is blauw en grijs geschilderd met blank gelakte zijpanelen en veel Jugendstil motieven. |
Opmerkingen beschrijving | |
WAARDERING OBJECT |
Cultuurhistorische waarde |
Status | A |
Motivatie | Elektrisch motorrijtuig RET 1 is de oudste representant van een belangrijke ontwikkeling in het Nederlandse railvervoer, namelijk de opkomst van de elektrische tram in de stad Rotterdam. |
Waardering door | Beoordelingscommissie Nationaal
Register Railmonumenten |
Opmerkingen | |
Authenticiteit |
Status | |
Motivatie | De informatie over dit object is afkomstig uit het Nationaal Register Railmonumenten. Binnen dit register wordt (nog) niet structureel op authenticiteit beoordeeld. |
Waardering door | Beoordelingscommissie Nationaal
Register Railmonumenten |
Opmerkingen | |
HUIDIGE EIGENDOM |
Eigenaar/beheerder | Museum/instelling |
Collectie | Stichting ROMEO |
Opmerkingen eigendom | |
ILLUSTRATIES |
Historische toestand | Niet ingevoerd |
Streeftoestand | Niet ingevoerd |
Opmerkingen illustraties | |
INFORMATIE OBJECT |
Registernummer | 2.000.0521 |
Meer informatie bij/via | www.stichtingromeo.nl
www.stichtingromeo.nl/cms/index.php?page=1905_-_1927
www.nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdamse_tram
|
Opmerkingen informatie | |