Nationaal Register Railmonumenten



RETM 210

INLEIDING
 
ObjectaanduidingRETM 210
Categorie/klasseLokale tram
Soort objectElektrisch motorrijtuig
Typeemr2 - Delmezwagen
202 - 221
Bouwjaar1924
Ontwerper(s)
Producent(en)Allan
Rotterdam
Nederland
Gebruiker(s)Rotterdamse Elektrische Tram
Periode oorspronkelijk gebruik
Regio oorspronkelijk gebruikRotterdam
GeschiedenisIn 1924 werd door Allan een serie van twintig rijtuigen afgeleverd, die als eerste de lengte van tien meter overschreden. Naar later zou blijken zouden deze 202-221 ook de laatste twee-assers in Rotterdamse dienst worden en tevens het laatste materieel, dat nog door de RETM zou worden aangeschaft. Door de grote lengte van deze rijtuigen meende men te moeten overgaan op een constructie met twee eenassige draaistellen, die zich dan volgens de verwachtingen naar de bogen zouden moeten voegen. In de praktijk bleken deze draaistellen echter toch te veel een eigen leven te willen leiden. Omdat het vastzetten van deze draaistellen vervolgens ook te weinig soelaas bood, werden deze rijtuigen rond 1931 alsnog van een normaal onderstel voorzien. Tevens werden toen bij deze rijtuigen onder meer de koersborden en de lijncijferplaten door richting- en lijncijferfilms vervangen, namen schaarbeugels de plaats in van de vertrouwde sleepbeugels en werden de rijtuigen tenslotte geheel in het nieuwe RET-kleurenschema geschilderd. In de oorlogsjaren zijn deze rijtuigen bij wijze van proef tijdelijk geschikt gemaakt voor het laten doorstromen van passagiers. Bijna 25 jaar voor de komst van de Schindlers moest er toen al achter worden ingestapt en voorin worden uitgestapt.
De komst van dit uit Zwitserland afkomstige materieel was er overigens de oorzaak van, dat hun rol eind 1956 geheel uitgespeeld raakte. De 210 en de 220 werden vervolgens nog een aantal jaren als rangeerwagen achter de hand gehouden en als zodanig hebben zij in 1960 nog een belangrijke rol gespeeld bij de verhuizing van de centrale werkplaats aan de Isaäc Hubertstraat naar de nieuwe locatie aan de Kleiweg. Rond 1970 werd besloten om de 220 in de RET-uitvoering voor het nageslacht te bewaren. De 210 was oorspronkelijk bedoeld om als onderdelenleverancier te dienen, maar bleek al spoedig in een dermate goede conditie te verkeren, dat men er toe overging om dit rijtuig in een niet-dienstvaardige toestand op te knappen, teneinde dit bij diverse gelegenheden als verkoopwagen te kunnen inzetten. Omdat de 220 inmiddels in de uitvoering van de jaren dertig was teruggebracht, werd ervoor gekozen om de 210 in de RETM-toestand terug te brengen en als zodanig heeft dit crèmekleurige rijtuig zich inmiddels als een zeer gewaardeerde blikvanger doen kennen.
Opmerkingen inleiding
BESCHRIJVING OBJECT
FunctieReizigersvervoer
TechniekElektrisch via bovenleiding
Bouwwijze
VormUiterlijke kenmerken: Tramrijtuig op twee vaste assen. Het rijtuig heeft aan beide zijden met dubbele deuren afgesloten balkons en een stuurstand. Aan beide zijkanten bevindt zich een aantal ramen, alsmede kleine bovenlichten. De tram heeft een beugel voor de stroomafname en is creme geschilderd
Opmerkingen beschrijving
WAARDERING OBJECT
Cultuurhistorische waarde
StatusC
MotivatieElektrisch tramstel RET 210 is van cultuurhistorische waarde en past in de collectie van de collectiehouder. Als vertegenwoordiger van het type is dit elektrisch tramstel echter niet het meest representatieve exemplaar.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Opmerkingen
Authenticiteit
Status
MotivatieDe informatie over dit object is afkomstig uit het Nationaal Register Railmonumenten. Binnen dit register wordt (nog) niet structureel op authenticiteit beoordeeld.
Waardering doorBeoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten
Opmerkingen
HUIDIGE EIGENDOM
Eigenaar/beheerderMuseum/instelling
CollectieTramweg-Stichting, beheer RoMeO
Opmerkingen eigendom
ILLUSTRATIES
Historische toestandNiet ingevoerd
StreeftoestandNiet ingevoerd
Opmerkingen illustratiesIn beheer bij RoMeO
INFORMATIE OBJECT
Registernummer2.000.0556
Meer informatie bij/via
Opmerkingen informatie